text

Kom, helt apropå ingenting, att tänka på hur modigt det egentligen är att skriva vissa låt texter. Provokativa låttexter. Tanken slog mig först när jag kom och tänka på låten "One In a Million" med Guns N' Roses.

"Immigrants and faggots 
They make no sense to me 
They come to our country 
And think they'll do as they please
Like start some mini Iran 
Or spread some fucking disease
They talk so many goddamn ways 
It's all greek to me"

Ren rasism och homo-hat på hög nivå alltså.. Texten är skriven av Axl Rose inte helt oväntat. (Anna, nu kan du börja försvara  :-P )
Bland svenska band och artister har ju Ebba Grön stått för en del sköna texter.
"Skjut en snut" skrevs av Thåström:
"Det är sjukt att va snut, det är sjukt att bli sån som försvarar
de övergöddas jävla lagar! I en cell å ja va full, snutar har inget att göra.
Dom hoppa på mej på gatan när jag gick där och hoppats på en rolig kväll
SKJUT EN SNUT!"

Fjodor skrev ungefär samtidigt:
"Ja jag, jag hatar prins Bertil och Carl Gustav. Ja jag, jag hatar hela kunga huset.
Ja vi från förorterna ska beväpna oss, ja vi, vi ska beväpna oss!"

Syftet var naturligtvis att uppröra och rakt provocera. Skriva sådant man inte "får" skriva. För hur spännande låter det att sjunga: "Jag tycker inte om poliser" eller "Jag tycker inte om kungahuset och borgeligheten.."

Det finns ju självklart många, många andra. Men dessa var de jag kom på nu och låtar jag gillar. Kanske har du någon låt du gillar med en provokativ text i klass med de här?

Kommentarer
Postat av: Anna of the Rose

Axl är varken rasist eller homofob. Sången är skriven utav hans egna erfarenheter. Han förstod inte de homosexuellas sätt att leva. Men har inge emot dom. Elton John (o freddie mercury) är en av hans favorit artister o har dessutom framför november rain med honom -92. Vad det gäller "nigger" så menar Axl mer nån som är ett skitarsle än mörkhyad. typ som NWA som använder "nigger" i postiv...öh...typ anda.

Plus att slash morsa är "svart", varför sku han ens vilja ha med honom i bandet.

Så nää inge homo el rasist-hat. Bara en massa bra musik!

2009-09-11 @ 23:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0