Utvärdering.

I skolan på Måndagar skall vi utvärdera oss själva om det vi gjorde i köket veckan före, Ons-Fre. Vi ska skriva inviduellt om vad vi hade för uppgifter och hur vi tyckte att resultatet blev. Var jag nöjd? Vad kunde gjorts bättre/annorlunda? Vad gick ev. fel? Sedan ska vi dessutom ge oss själva ett betyg, 1-5. Hur ger man sig själv betyg? Jag menar, jag gjorde som huvudsyssla en grösakspaté med örtagårdssås till våran lunchförrätt en dag. Hur simpelt som helst och jag hade inga som helst problem, det har jag ju egentligen väldigt sällan. Visst, jag behöver ju också fråga saker emellanåt också så klart, men överlag klarar jag mig rätt bra själv. Patén blev god och bra som den skulle. Men, ska jag då ge mig 5:or hela tiden eftersom jag sällan gör saker fel? För att jag lyckades med en enkel grej som grösakspaté? Det kanske är en utmaning för de andra i klassen som inte har någon erfarenhet av att stå i kök(jag lägger automatiskt min ribba högre, rätt mycket högre. Jag är t.ex missnöjd om jag skriver en 4:a i ett prov och inte 5).
Eller är jag för hård mot mig själv om jag bara ger en 4:a eller kanske t.o.m en 3:a??
Alltså, jag vill ju ge mig 5:or såklart, men det blir ju lite sådär.. ni vet, jag vill ju inte uppfattas som om jag är fullärd och/eller att jag överdriver mina egna utvärderingar. För fullärd är jag definitivt inte och jag vill absolut vara ärlig med mina betyg jag sätter. Samtidigt kan man väl inte heller ge sig själv 4:or bara för att inte uppfattas precis så, att man egentligen tycker man ska ha en 5:a men ger en 4:a bara för att...
Ja lite jante är det ju helt klart men..  Svårt det där...
Jag gav mig idag iaf en 4:a. Även om jag tyckte jag kunde ha satt en 5:a. Jag vet ju att jag är snäppet bättre än de andra i köket och hinner med flera moment på samma tid de gör ett moment. Men jag har mycket att lära än, och jag tycker det är förbannat kul att lära sig. Jag trivs!

Kommentarer
Postat av: emma å alarik

tänk om de vore sådär roligt å gå i skolan, då skulel ja oxå studera igen

2009-10-05 @ 13:08:46
Postat av: Ullis

Du får väl tänka som så när du betygsätter dig själv att du ger betyg i din egen skala så att säga. Kunde den ha blivit godare eller kunde du ha lagt mer tid och vara mer kreativ när du lägger upp. Hur bra gjort var det om du tänker ekonomiskt? En grej som man inte tänker på när man bara använder andras pengar är hur man kan ta till vara grejerna som blir över. Hur tycker du att det gick jämfört med förra grejen du skulle utvärdera. Har du blivit bättre eller står du kvar på samma?

Det är jättesvårt att betygsätta sig själv och det är bra att ha självförtroende, fast ger man sig en 5 direkt är det kanske svårt att toppa. Du får tänka att 4 är perfekt och 5 är en rikig fullpott. Om du ger dig själv en 5:a och din klasskompis oxå gör det fast han inte lyckats lika bra så är du ju fortfarande bättre men man måste tänka på att det alltid kan göras bättre.

Det är kul att du trivs så bra.

2009-10-05 @ 17:42:19
Postat av: Pjoltas

Härligt. Keep it up!

=)

2009-10-05 @ 23:09:39
URL: http://pjoltas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0