Lite intressant läsning..

Ett av de miljoner Facebook quizz's som finns så gjorde mig lite nyfiken på att läsa om panikångest och social fobi på nätet. Hittade denna sida, http://www.sps.nu/

Jisses vad jag känner mig träffad på många, många punkter när man läser om de båda. Och det är väldigt svårt för mig att våga publicera allt detta, för det här är saker jag aldrig tagit upp med någon. Saker som jag bara håller för mig själv för att det är väldigt genant.
Fast ibland är det inte så farligt heller. Det är lite periodvis, växlar mellan mycket svåra "attacker" till lättare. Det var nog värre förr, speciellt i skolan. Både högstadiet och på yrkesskolan. Men med anledning av att jag kanske ska tillbaka till skolbänken i höst så känner jag obehag för att det ska bli lika jobbigt igen. För jag har ju kanske bara "planerat min tillvaro så att ångestväckande situationer undvikts"?

Social Fobi: 

 "Lider du av social fobi är du medveten om att de symtomen går utöver det normala. Man blir oftast ganska duktig på att hitta på ursäkter och att manipulera sin omgivning så att man "slipper" de ångestväckande kontaktsituationerna.

En social fobiker planerar gärna sin tillvaro så att ångestväckande situationer undviks. Man gör sig alltså inte rättvisa i umgänget med andra eller då man skall prestera något, t.ex. i skolan eller på jobbet. Känslan av att inte kunna kontrollera och styra sin ångest i situationer som andra finner vardagliga påverkar den drabbades själsliv. Tankar och känslor uppfylls av ångest och skamkänslor. Ångesten riskerar att sprida sig till allt fler situationer och i svåra fall kan social fobi leda till uppenbara handikapp."

"att bli utsatt för granskning av andra personer och bli förudmjukad genom att göra bort sig, så att det blir genant, pinsamt och löjligt; att inte duga. Dessa rädslor och tankar upptar en stor del av sociala fobikers tillvaro.

Man är rädd för att rodna, tappa tråden, stamma, sätta i halsen, skvimpa ut kaffet, eller säga något olämpligt. Ångesten kan växa under veckor före föräldrarmöten, grupparbeten eller personalkonferenser, eller inför en bjudning eller måltid på restaurang. Blotta tanken ger upphov till panik; hjärtat klappar, man svettas, blir svag och får orolig mage."

"Risken för att en social fobiker inte söker de utbildningar eller anställningar han/hon annars skulle vilja ha är lätt att förstå. Dessutom uppstår ofta ett svårhanterligt beroende av föräldrar, syskon, maka/make eller t.o.m. barn för att klara vardagens alla situationer."

Panikångest:

"Panikångest kan drabba vem som helst, när som helst och till synes helt utan någon förvarning. Första attacken kanske kommer då du sitter i lugn och ro hemma i vardagsrumssoffan och läser, tittar på TV, umgås med vänner, kopplar av och har det skönt. Helt plötsligt får du en känsla av fruktan att inte få luft. Du får hjärtklappning, smärtor i bröstet, kvävningskänslor, yrsel och ostadighetskänsla.

Du kanske tycker att du ska svimma, känner stickningar i händer och fötter, svettas darrar eller skakar. Du blir alldeles kall eller varm och tror att du drabbats av något allvarligt. Du tror att du ska dö, håller på att bli tokig eller att du kommer att göra något obehärskat under attacken."

Är jag sjuk? För allt det här stämmer så fruktansvärt bra in. 

Haha, vilket deppigt inlägg detta blev. Jag är inte bitter, tyckte bara att det var en hel del intressanta saker som stod där på sidan. 


Kommentarer
Postat av: Madde

Jag upplever dig inte alls så. Eventuellt lite tystlåten ibland men vem är inte det? Du o min bror kanske skulle slå era huvuden ihop o bli lite mer högljudda! :) hehe

Detta stämmer iaf väligt bra in på honom: "Risken för att en social fobiker inte söker de utbildningar eller anställningar han/hon annars skulle vilja ha är lätt att förstå. Dessutom uppstår ofta ett svårhanterligt beroende av föräldrar, syskon, maka/make eller t.o.m. barn för att klara vardagens alla situationer."

2009-05-08 @ 08:42:34
URL: http://lillins.blogg.se/
Postat av: UlliS

Hm..kanske inte allt som står på internet är så bra att läsa. :) Nåja om det blir kk på golfen blir du väl tvungen att söka nytt jobb (eller utbildning). eller gifta dig så du har nån att bli beroende av när du blir gammal o mamma inte finns! ;)

2009-05-08 @ 11:07:27
Postat av: Anna

Ta det med en nypa salt.

jag gjorde några test på psykologitest.se

och jag hade antydan till bordeline, aspberger och fullt utvecklad ocd(tvångstankar) hoppsan Kerstin.

Hade jag inte en aning om...

Fast om du nu känner att du kan identifiera dig så pass med detta så ta det som ett "wake up call" och vänd det till att bryta mönstren?





2009-05-08 @ 19:28:48
URL: http://iowa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0