Betala för dig!


Jag har fått en så ful ovana att ladda ner all musik de senaste åren och har funderat en hel del på varför. Det kanske började med att det kändes så enkelt när möjligheten kom, du slapp fara iväg till en butik och betala dom där pengarna, för man hade väldigt sällan egentligen råd att köpa den senaste plattan med din favorit artist/band. Numer är det nog bara helt enkelt därför att CD:n är helt och hållet onödig. Den är ful. Den är ospännande. Du har egentligen ingen användning för den eftersom det är så mycket smidigare att ha all musik på datorn. Köp en CD och den ligger bara och samlar damm eller är bortgömd/glömd i något skåp. Kan inte minnas när jag köpte en CD senast. Lagliga downloads förstår jag mig inte heller på. Om jag ska betala för musik så vill jag ändå ha någonting fysiskt. Någonting att känna mig  nöjd och stolt över när jag håller det i handen. Men en CD kan inte få mig att känna den känslan längre, tyvärr. Den försvann för många år sen.
Därför gör det faktiskt ont i mig att jag har en massa musik med artister på min dator som jag älskar och respekterar högt, men som jag inte betalt en spänn för. Jag tycker absolut att man ska betala för sig. Inte nödvändigtvis av respekt för att lagen är sådan utan snarare av respekt för artisten och deras verk. 

För mig heter lösningen skivspelare och vinylskivor. 7" och 12", nålar och allt vad det heter. Jag har aldrig fått uppleva känslan av att få hem senaste plattan på vinyl eftersom jag är uppväxt med CD:n. Det är mycket synd. Men jag ska banne mig skärpa till mig och börja köpa LP nu, det är jävligt dyrt dock så det får bli lite i taget. Jag kommer att köpa alla mina diverse favorit album som jag har på datorn som LP. Och jag är övertygad om att det kommer att ge mig den där känslan jag är ute efter.

Thåström släpper snart nytt album och jag kan aldrig i mitt liv tänka mig att köpa hans CD. Inte en chans. Jag kommer med all säkerhet ladda ner albumet "Kärlek Är För Dom" till min dator precis som vanligt. Men jag kommer lika definitivt att köpa det på LP. Även fast jag ännu inte äger någon skivspelare. 

Jag tänker fortsätta surfa in på The Piratebay. Men jag tänker också börja betala för mig. För min efterlysta känslas skull. Och för artistens skull. Så tänker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0